Spontane Sociale Media campagne

Op 18 april is een spontaan opgezette mediacampagne gestart: ‘Dit is mijn foto van de Tweede Wereldoorlog’. Tijdens deze campagne vertellen ‘Bekende Nederlanders’ in een korte video waarom een foto hen raakt. Deze foto’s zijn gekozen uit de 650 beelden die door alle provinciale werkgroepen zijn ingeleverd. De korte video’s leveren indrukwekkende en soms ontroerende verhalen op, en zullen tot en met 4 mei iedere dag te zien zijn op de sociale media kanalen van De Tweede Wereldoorlog in honderd foto’s (Twitter, Facebook en Instagram: @in100fotos en op deze website).

Staatssecretaris Blokhuis trapte de sociale media campagne afgelopen zaterdag af. De komende twee weken zullen bijdragen volgen van onder meer Maarten van Rossem, Leo Blokhuis, Freek de Jonge, Gerdi Verbeet en Erik Scherder. Op die manier proberen we de foto’s alsnog, op digitale wijze, bij mensen thuis te brengen.

Op 4 mei zullen de honderd foto’s die door het publiek gekozen zijn bekend worden gemaakt op deze website. De NOS zal deze avond een thema programma wijden aan het project (NPO2, 20:35-21:25, na de Dodenherdenking). Vanaf dan ligt ook het boek De Tweede Wereldoorlog in honderd foto’s (WBooks, Zwolle) in de winkels.

In aanloop naar de bekendmaking op 4 mei doen regionale omroepen en lokale, regionale en landelijke media verslag van het project. In Utrecht zijn al een paar mooi items gemaakt waarin foto’s die zijn ingestuurd door de werkgroep Utrecht, uitgebreid worden toegelicht. Zie bijvoorbeeld dit artikel